بیانیه اعلام موجودیت جبهه ملی ایران - اینترنشنال 

بیانیه اعلام موجودیت جبهه ملی ایران – اینترنشنال

ملت آزادی خواه ایران

تشکیل سازمانی جدیدی پیرو اندیشه های مرحوم دکتر مصدق و ذیل تشکیلات جبهه‌ ملی ایران را در تحت این بیانیه به طبع حضور می رسانیم.

جبهه ملی ایران تشکلی است که بیش از هفتاد سال است در راه تشکیل حکومتی دموکراتیک و مستقل در ایران می کوشد. این انجمن سیاسی به رهبری دکتر محمد مصدق و با مشارکت جمعی از سیاسیون ملی در سال ۱۳۲۸ تشکیل یافت. اعضای این سازمان بدنه اصلی دولت مردمی دکتر مصدق را تشکیل می دادند و نقشی اساسی در جنبش ملی کردن صنعت نفت ایفا کردند. در دوران پس از کودتا اعضای این جبهه، نهضت مقاومت ملی را تشکیل داده و نقشی اساسی در رسواسازی پروژه کودتای انگلیسی_آمریکایی آژاکس داشتند. در اوایل دهه چهل با تشکیل دومین نسل از این سازمان تحت عنوان  دهه چهل جبهه ملی دوم، اعضای آن اپوزیسیونی قوی علیه دولت مستبد شاه بوجود آورده، تجمعاتی چند صد هزار نفره علیه آن برگزار کرده و آگاهی عمومی را نسبت به قصورات آن باعث شدند که این روند در جبهه ملی سوم نیز ادامه یافت. در پی ایجاد حکومت پلیسی و سرکوب سنگین مبارزین سیاسی توسط ساواک، تا سال ۵۶ عملا مبارزات سازمان به تعویق افتاد.

 در بحبوحه انقلاب پنجاه هفت، چهارمین شورای جبهه ملی تشکیل و طی نامه نگاری ها و اعلامیه های متعدد خواستار اجرای صحیح قانون اساسی مشروطه توسط شاه شد که با بی اعتنایی و سرکوب بیشتر دربار روبرو گردید و عملا عرصه برای عملکرد آزادانه دیگر گروه های سیاسی بالاخص روحانیت فراهم و غیر مستقیم زمینه به قدرت رسیدن آن ها را تسهیل کرد. در این برهه رهبران جبهه ملی به دو دسته تقسیم شده برخی به رهبری دکتر سنجابی فریب خدعه خمینی را خورده و به خطاناچار به پیروی از موج ایجاد شده در حمایت از رهبری معنوی او در انقلاب شدند و برخی به رهبری شادروان دکتر بختیار تصمیم‌ گرفتند که خواسته های انقلاب را در قالب قانون اساسی مشروطه جامع عمل بپوشانند که متاسفانه بدلیل کارشکنی سران نظامی وابسته و فاسد حکومت پهلوی نتوانستند هدف خود را به سرانجام برسانند و مجبور به پیگیری مبارزه در خارج از کشور تحت عنوان نهضت مقاومت ملی گردیدند. دکتر بختیار از رهبران ارشد جبهه ملی تا آخرین لحظه بر سر آرمان خود برای رهایی بخشی به ملت ایران ماند و در این راه توسط دژخیمان وابسته به روحانیت به شهادت رسید. دسته اول به رهبری دکتر سنجابی گرچه مجبور به همراهی با خمینی شد اما از همان ابتدا موضع خود را با مشی استبدادی آیت الله خمینی روشن کرده و در مراحل مختلف اعتراض خود را علنی کرد و نهایتا اولین حزبی بود که از صحنه سیاست توسط روحانیت ارتجاعی حذف شد. روحانیت با توسل به نیرنگی تحت عنوان ارتداد تعدادی از اعضا جبهه را اعدام و بسیاری را سال ها به زندان انداخت. تا سال ها عملا اعضای باقی مانده بدلیل جو موجود امکان گردهمایی نداشتند تا اینکه در اواخر دهه هفتاد با استفاده از فضای ایجاد شده توانستند تحت گردهمایی های خانگی دوباره فعالیت را از سر بگیرند. از این تاریخ بود که سازمان زیر عنوان جبهه ملی پنجم کار خود را آغاز کرد. هر چند در همین دوره نیز حکومت با فشارهای شدید و با برخورد های امنیتی با رهبران و اعضای عادی و با صدور احکام سنگین حبس تمامی تلاش خود را برای برهم زدن فعالیت های سازمان انجام داد اما با شکست روبرو شد.

 در این دوران جبهه ملی تحت رهبری اشخاصی چون امیرانتظام، ادیب برومند، شاه حسینی، زعیم، ورجاوند، موسویان و باوند سیاست های جمهوری اسلامی را مورد انتقادات شدید قرار داده و مهم ترین صدای مخالف داخل را ایجاد کرد. متاسفانه پس از فوت جنابان ورجاوند، ادیب، امیرانتظام و شاه حسینی عملا اعضای محوری شورای مرکزی جبهه ملی پنجم از میان رفته بودند بنابراین چند تن از اعضای کلیدی باقی مانده من جمله آقایان باوند، زعیم، رشیدی و درودی تصمیم گرفتند که شورای جدیدی تحت عنوان ششم تشکیل دهند، هر چند مابقی اعضای شورای پنجم به رهبری دکتر موسویان تصمیم به ادامه کار شورای قبلی گرفتند. جبهه ملی ایران سامان ششم رهیافتی پراگماتیستی در پیش گرفت و در اقداماتی چون پیشاهنگی در تحریم انتخابات ۱۴۰۰،مصاحبه های تلویزیونی تند علیه سران جمهوری اسلامی، نامه سرگشاده به علی خامنه ای برای استعفا، و تشکیل سازمان جوانان و دانشجویان برای تجدید نسل کادر های جبهه ملی، به مسئولیت سیاوش سلطانی پیشگام بود. در دوران جنبش مهسا رهبران سازمان جوانان حضوری پیوسته در خیزش سراسری داشته که زنجیره ای از بازداشت و تهدیدات جانی را در پی داشت و رهبران سازمان جوانان جبهه ملی ایران سامان ششم را ناچار به خروج از کشور کرد. در همین حال بدلیل محدودیت های جغرافیایی در خارج و سکونت هوادارن جبهه ملی در سراسر جهان، سازمان های جغرافیایی محور مختلفی در پهنه گیتی با عنوان جبهه ملی ایران از جمله جبهه ملی_ایران آمریکا، جبهه ملی ایران برون مرز، جبهه ملی ایران_اروپا، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، سال ها در حال فعالیت بودند اما باز هم شماری از قدیمی ترین اعضای جبهه ملی بودند که بدلیل محدودیت های جغرافیایی قادر به حضور در هیچکدام از این تشکل ها نشده بودند. همچنین بدلیل تفاوت آرا در مجموعه جبهه ملی در مورد نوع نظام آینده(جمهوری یا پادشاهی مشروطه)، نوعی تفرقه به چشم می خورد. و در آخر وحدت تشکیلاتی بین فعالین داخل و خارج از کشور بسیار کم بود و انسجام سازمانی به چشم نمی خورد. برای حل تمامی این مسائل اعضای سازمان جوانان جبهه ملی ایران_سامان ششم و جمعی از مستقلین باسابقه جبهه ملی در خارج از کشور، تصمیم به تشکیل سازمانی جدید با عنوان جبهه ملی ایران_اینترنشنال گرفتند.

این سازمان حیطه فعالیت خود را به کل جهان گسترش می دهد تا بتواند تمامی فعالین منتسب به جبهه ملی را زیر پوشش خود در آورد. همچنین این تشکل هر گونه سعی بر اتخاذ گفتمان انحصار محور را رد می کند و اعلام می کند که تمامی مجموعه های که در داخل و خارج به عنوان جبهه ملی ایران مطرح هستند، به شرط پایبندی به گفتمان مصدقی، به یک اندازه شایسته عنوان جبهه ملی ایران بوده و هیچ یک از این مجموعه ها مشروعیتی در استفاده انحصاری از نام جبهه ملی ایران را ندارد. و در آخر این انجمن، لیبرال_دموکراسی را به عنوان ایدئولوژی خود معرفی و این نظام عقیدتی را مصدر کار خود قرار خواهد داد و از هرگونه وارد شدن در مناقشه شکلی جمهوری_پادشاهی خودداری خواهد کرد.

امید است این تشکل جدید بتواند با پشتیبانی ملت سرافراز ایران، راه هفتاد و اندی ساله جبهه ملی ایران در استقرار دموکراسی و حاکمیت ملی را ادامه دهد.

هئیت موسس جبهه ملی ایران_اینترنشنال

سیاوش سلطانی

کاووس ارجمند

فرزین بستجانی

مهدی ذوالفقاری

آرش سلطانی

بیانیه شماره ۱

۱۴۰۲/۰۷/۲۳

اعلام موجودیت جبهه ملی
پیمایش به بالا