سیاوش سلطانی دبیرکل جبهه ملی ایران_اینترنشنال

سیاوش سلطانی ، پژوهشگر علوم سیاسی ،فعال سیاسی ،شاعر ، نویسنده و عضو ارشد شورای مرکزی جبهه ملی ایران و دبیر کل موقت شورای همگرایی جمهوری خواهان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران می باشد.
== کودکی ==
سیاوش سلطانی در 14 اردبیهشت در کرج متولد شد.از دوران کودکی عاشق دانش و ادبیات بود به طوریکه از چهار سالگی شروع به فراگیری خواندن و نوشتن کرد. او در دوران تحصیل اش همواره جز برترین دانش آموزان مدرسه بود به صورتیکه 5 سال دوران ابتدایی را با معدل 20 پشت سر گذاشت و در دوران راهنمایی و دبیرستان نیز همواره جز شاگردان اول کلاس بود. سیاوش در همان دوران ابتدایی بسیاری از رمان معروف را خوانده بود. او از کودکی علاقه وافری به سیاست داشت به طوریکه از سن 9 سالگی همواره اخبار را دنبال می کرد.چنین اشتیاقی و فضای کلی سیاسی حاکم بر خانواده اش سبب شد که به هواداری محمد خاتمی در اوج کودکی روی بیاورد . در انتخابات سال 80 ریاست جمهوری،سیاوش با آن سن کمش توانسته بود جمعی از اقوام را به رای دادن به خاتمی ترغیب کند.او همچنین به مطالعه تاریخ علاقه بسیاری داشت و همین باعث شد تاریخ مطالب زیادی در مورد تاریخ ایران بخواند. سیاوش علی رغم ستایش از پیشینه ی تمدن ایران از روند انحطاط کشور در قرون اخیر دچار ناراحتی شد.
== دوران تحصیل==
سیاوش سلطانی در آن مقطع پوپولیسم را یکی از مهم ترین آفات امروزی عرصه سیاست می دانست و احمدی نژاد را سمبل اصلی آن در ایران تلقی می کرد. او همواره از احمدی نژاد و دیگر سردمدارن رژیم به دلیل عدم داشتن تخصص در سیاست انتقاد می کرد و در همین راستا برای اینکه سیاستمداری دارای دانش سیاسی باشد به تحصیل در رشته علوم سیاسی روی آورد. او از سال 90 به تحصیل دررشته علوم سیاسی در دانشگاه آزاد تهران مرکزی پرداخته و در سال 94 با درجه کارشناسی علوم سیاسی فارغ التحصیل شد.
سلطانی در سال 95 با کسب رتبه دو رقمی در کنکور کارشناسی ارشد توانست پذیرش رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران را اخذ کند.در طی سال های ارشد او به مطالعه عمیق تر فلسفه سیاسی پرداخته و در سال 98 با ارائه ی پایان نامه ای در زمینه پوپولیسم با عنوان ، پوپولیسم زاییده، خلا های دموکراسی فارغ التحصیل شد.

== دوران فعالیت در جرگه اصلاح طلبی ==
زمانی که او 14 سال داشت احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسید.سیاست های افراطی و ارتجاعی احمدی نژاد سبب شد که سیاوش برای مخالفت با او، فعالیت های سیاسی اش را به طور جدی تری دنبال کند، لذا به عضویت جبهه مشارکت انقلاب اسلامی اصلی ترین حزب اصلاح طلبان درآمد. او در جلسات حزبی فعالانه شرکت کرده، و با مقدمات کار سازمانی آشنا شد.او در انتخابات شورای شهر سال 85 به حمایت از کاندیداهای جریان اصلاح طلب در کرج پرداخت و حتی به دلیل اعتراض به تقلب انجام شده به نفع کاندیدهای اصول گرا در ، تجمعی را در جلوی فرمانداری کرج سازماندهی کرد. سیاوش سلطانی در انتخابات ۸۸ از جمله اعضای اصلی ستاد موسوی در کرج بود و نمایندگی او را را دریکی از شعبه های اخذ رای به عهده داشت.او در دوران انتخابات و ظهور جنبش سبز فعالانه در اکثر تظاهرات ها علیه حکومت شرکت داشت که از جمله آن می توان به 25 خرداد ،روز قدس،13 آبان ،16 آذر ،روز عاشورا و 22 بهمن اشاره کرد.سلطانی در جریان تظاهرات روز عاشورا در 6 دی ماه بازداشت شد وچند روز را در بازداشتگاه رژیم گذراند اما با دادن تعهد آزاد گردید.

https://www.akhbar-rooz.com/207034/1402/03/31/

== دوران فعالیت در جبهه ملی ==
او در طی جنبش سبز و همزمان با تحولات آن به دلیل خشونت عظیم حکومت علیه معترضان ،امکان اصلاحات در جمهوری اشلامی را منتفی دانست و از جمهوری اسلامی عبور کرد.در همین راستا او از اواخر سال 88 به هواداری از جبهه ملی ایران که پرچمدار دموکراسی خواهان در ایران بود پرداخت .سلطانی از سال 92 و پس از دیداری با کوروش زعیم به عضویت جبهه ملی ایران درآمد و از آن پس به طور مداوم در جلسات سازمان دانش آموختگان جبهه ملی ایران در منزل زعیم حضور می یافت.از سال 97 سیاوش سلطانی فعالیت هایش را در فضای مجازی شدت بخشید و صفحه ای برای معرفی تمدن و فرهنگ ایران زمین در پلتفرم اینستاگرام گشود که توانست به دلیل استقبال زیاد حدود 50 هزار دنبال کننده به دست آورد. سلطانی در سال های فعالیت این پیج ، علاوه بر معرفی تمدن ، فرهنگ و مشاهیر ایران به مخاطبین ، به طور گسترده فعالیت های تبلیغی علیه جریانات جدای طلب را دنبال کرده و با استفاده از گفتمان ملی موفق شد بسیاری از فعالیت های آنان را بی اثر نماید.سلطانی پس از تشکیل جبهه ملی ایران سامان ششم ،فعالیت را درآن جناح جبهه ملی ادامه داده و درسال 99 کمیته میراث تاریخی، فرهنگی و زیست محیطی را در جبهه ملی ایران بنیان گذاشت و ریاست آن را نیز بر عهده گرفت.از جمله کارهای موفق سلطانی در این دوره نوشتن نامه به دولت عراق ، سازمان یونسکو و وزیر میراث فرهنگی ایران و دبیر کل سازمان ملل در استمداد برای جلوگیری از فرو ریختن طاق کسری بود.
در سال 1400 سلطانی به دلیل احساس عدم تجدید نسل نیروی انسانی در جبهه ملی و اعتقاد به نیاز به جذب بیشتر جوانان ،سازمان جوانان و دانشجویان جبهه ملی ایران را بنیان گذاشت. ضمنا در همین سال شورای مرکزی جبهه ملی ایران سامان ششم، او را به عضویت آن شورا برگزید.
ازجمله کارهای سلطانی در سال ۱۴۰۰ فعالیت علیه انتخابات نمایشی رژیم در پلتفرم هایی از جمله پلتفرم تازه تاسیس کلاب هاوس و مشارکت در انتشار بیانیه های محکومیت انتخابات بود.


== کنشگری در انقلاب مهسا ==
درسال 1401 و پس از آغاز جنبش مهسا ،سلطانی به فعالیت های گسترده در حمایت از جنبش پرداخت .او به طور فیزیکی در چندین تجمع شرکت و حتی در جریان یکی از تجمعات در گلشهر کرج بدلیل حمله گارد ویژه نیروی انتظامی از ناحیه دست به شدت مجروح شد. همچنین او به طور وسیع به فعالیت مجازی در حمایت از خیزش پرداخت که از جمله آن نگارش متون و توئیت های حمایتی و انتشار آن در کانال تلگرامی خود و وبسایت های خبری بود. وزارت اطلاعات به دلیل همین فعالیت ها او را دوبار احضار و تهدید به مرگ نمود .سلطانی در همین رابطه ناچار شد از کشور خارج شده و فعالیتش را در اروپا دنبال کند.در ایام اقامت در اروپا او چندین مصاحبه تلویزیونی از جمله با صدای آمریکا و ایران فردا انجام داده و ده ها مطلب در وبسایت های مطرح علیه رژیم انتشار داد.همچنین او برای همگرایی هر چه بیشتر جمهوری خواهان و در راستای حمایت از خیرش، شورای همگرایی جمهوری خواهان را بنیان گذاشت و هم اکنون سمت دبیرکلی موقت این شورا را بر عهده دارد.
== مصاحبه ها ==
سیاوش سلطانی در مصاحبه ای که اسفند 1401 با صدای آمریکا داشت جهموری اسلامی را فاقد پتانسیل لازم برای حل بحران های سیاسی بعداز جنبش مهسا دانست.
[https://ir.voanews.com/a/6965376.html مصاحبه سیاوش سلطانی با صدای آمریکا]
همچنین سلطانی در مصاحبه ی دیگری با جمشید چالنگی ابعاد انقلابی منحصربفرد جنبش مهسا را بررسی کرده و آن را بزرگترین زمینه برای سرنگونی جمهوری اسلامی ارزیابی کرد.
[https://www.youtube.com/watch?v=j780LHffzdQ مصاحبه با ایران فردا]
او در مصاحبه ی دیگری که با کانال جمهوری ایران بلافاصله پس از خروج از کشور داشت ضمن اریابی جامع از تحولات جنبش مهسا و ویژگی هایش، از فشارهای نهاد های امنیتی و تهدید به بازداشت در صورت ادامه حمایت از جنبش و ترک اجباری کشور به دلیل همین قشار ها، سخن گفت.
[https://www.youtube.com/watch?v=GY-oXEurZLA مصاحبه با سیمای جمهوری ایران]
== مقالات ==
سیاوش سلطانی مقالات زیادی به انتشار در آورده است. او در سال ۹۶ طی مقاله ای احتمال سقوط دولت مسعود بارزانی در کردستان عراق را مطرح کرده بود.

سلطانی در سال ۹۹ طی مطلبی ،ضمن ارزیابی جریانات درگیر در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، با در نظر داشت حمایت همه جانبه جناح های موجود در حزب دموکرات به خصوص جوانان حامی سندرز از بایدن، بر خلاف عدم حمایت این نامزد از هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، پیروزی احتمالی بایدن را پیش بینی کرده بود.[http://www.jahannews.com/news/725558/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA]
سلطانی در سال ۱۴۰۰ و در واکنش به سخنان قوم گرایانه مهرعلیزاده در حین مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، ریشه های تاریخی و فکری جدایی طلبی پانترکیستی را در ایران شرح داد.
[https://siavashsoltani.website/?p=12 مهر علیزاده و شش کلاس سواد نداشته تاریخی اش( پشت پرده ترک نامیدن مردم آذربایجان)]

همچنین او در مقاله ای تحت عنوان چرا ترک آذری هستیم نه ترک، به استحاله فرهنگ و زبان ترکی آذری در دیگر گویش های زبان ترکی انتقاد کرد و خواستار حفظ استقلال آذربایجان شد.
[https://www.jaaar.com/kiosk/issues/info/VatanYoli/2021-09-11 چرا ترک آذری هستیم نه ترک؟]
سلطانی در جریان انقلاب مهسا، در مقاله ای از اقدام موسوم به اعطای وکالت به رضا پهلوی انتقاد کرده و آن را زمینه ساز استبداد فردی دانست.
[https://siavashsoltani.website/?p=31 درخواست وکالت سیاسی از مردم؛ استراتژی جدید رضا پهلوی برای احیا استبداد سلطنتی]

سیاوش سلطانی در تاریخ 25 خرداد 1402 و پس از چهارده سال، بخشی از خاطرات مربوط به کنشگری خود در جنبش سبز تحت عنوان 25 خرداد؛ حضور من در حماسه ای سبز را منتشر کرد که در کیهان لندن بازتاب داد شد.[https://kayhan.london/1402/03/31/323039/ بیست و پنجم خرداد؛ حضور من در حماسه ای سبز]

== اشعار ==
از سلطانی اشعار مختلفی در زمینه هایی چون تجلیل از طبیعت، گرامیداشت شهدای جنبش سبز و ستایش اشخاص برجسته سیاسی وجود دارد. یکی از معروف ترین اشعار سلطانی در رسای مرغ طوفان است که در ستایش از شاپور بختیار آخرین نخست وزیر ایران سروده است.

[http://www.jebhemelli.info/%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%B7%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C/ در رسای مرغ طوفان-سیاوش سلطانی]

== پیوند به بیرون ==
[https://siavashsoltani.website/ سایت سیاوش سلطانی]
[https://www.instagram.com/siavash.soltani91/ اینستاگرام سیاوش سلطانی]

پیمایش به بالا